držení hlavy při krmení |
10. března 2011 se v naší škole konal seminář v rámci projektu Center integrované podpory MSK. Lektorka Mgr. Silvie Vaňková ukazovala zásady správného krmení u žáků s tělesným postižením. Semináře se zůčastnily učitelk, vychovatelky a asistentky pedagoga ze škol v Opavě i v Krnově.
Byly seznámeny s krmícími dovednostmi dítěte podle věku. Každé zdravé dítě přichází na svět s vrozenými reflexy, které do 6. - 7. měsíce spontánně vymizí. Některé se vývojem mění ve vědomé činnosti, jiné se ztratí úplně. U dítěte s tělesným postižením může vývoj probíhat jinak.
Účastnice semináře sledovaly a poté společně rozebrali videoukázky krmení a pití dětí s hendikepem. Samy na sobě si vyzkoušely, jaké pocity může vyvolat nesprávný postup při kramení. Poté si vyzkoušely pod vedením lektorky správné postupy.
účastníci semináře si vyzkoušeli terapeutické krmení sami na sobě |
- umožnit dítěti správný sed v pravých úhlech, se zpevněným trupem, poku možn os podloženýma nožkama, nejlépe pomocí napřímovačů, popř. ještě polštářky nebo srolovanou dekou podpoříme vzpřímený sed dítěte,
- u dětí, které neudrží hlavu zvolíme sedací pomůcku s opěrkou,
- polosed volíme jen u velmi hypotonických dětí,
- dle úrovně vývoje dovedností dítěte zvolíme postoj - buď zboku, s rukou vedenou za hlavou dítěte, anebo dítě krmíme zepředu,
- tempo volíme pozvolné, nespěcháme, necháme dítěti čas samostatně polknout sousto, můžeme pomáhat dotekem prostředníčku na kořen jazyka pod bradou, palcem, příp. i ukazovákem napomáháme retnímu uzávěru,
- oslovujeme dítě popisujeme, co děláme, snažíme se, aby nás sledovalo,
- zvolíme vhodnou lžičku (plastovou, kovovou, mělčí),
- a na pití kelímek (papírový, plastový kubeček).
Rozhodně není vhodné dítě krmit:
- vleže,
- rychle,
- a jednostrannou (zejména sladkou) potravou.
kromě krmení z bočního postoje je možné krmit dítě i zepředu |
V SPC je učastnicím semináře k dispozici videozáznam.
Žádné komentáře:
Okomentovat